Siltojen jälkijännitystyöt 40-vuoden kokemuksella ja ammattitaidolla.

Siltojen jännittämistyöt

Paikalla valettujen siltojen jännittämistyöt on Tensiconin keskeisintä liiketoimintaa. Urakoimme jännittämistöitä Dywidag Systems Internationalin (DSI) jännemenetelmillä. DYWIDAGIN tartunnallisten punosjänteiden menetelmä on tunnettu sen luotettavuudesta ja suorituskyvystään. Menetelmää on käytetty menestyksekkäästi vuosikymmeniä ympäri maailmaa, sen laatu on sertifioitu ja siihen voi luottaa.

Siltojen jännittämistöissä Tensiconin henkilöstöllä on Suomen kovin kokemus ja hoidamme kaikkein haastavimmatkin siltojen jännittämistyöt yhteistyössä kanssanne.

Pääsääntöisesti urakkamallina on työnjohtourakka. Tensicon toimittaa kaiken jännittämistöihin tarvittavan materiaalin, laatii tarvittavat työsuunnitelmat, opastaa tarvittaessa aputöiden kanssa, laatii työn laatuaineiston ja toimittaa jännittämistöiden työvaiheisiin osaavan työnjohdon ja tarvittavan kaluston. Tarvittaessa Tensicon tarjoaa myös aputyöt omalla työllä tai yhteistyökumppaniensa kautta.

Uusien siltojen rakentamisessa jälkijännitystyöt jakautuvat tyypillisesti kolmeen työvaiheeseen:

  • Jännepunosten asennus

  • Jännitystyö

  • Jänteiden injektointi

Urakoimme myös siltojen vahventamisia ulkoisia jänteitä apuna käyttäen. Ulkoisia jänteitä on käytetty vuosien saatossa Suomessa etenkin kasvattamaan kotelopalkkisiltojen kantavuutta.

Väyläviraston ylläpitämän Taitorakennerekisterin listauksien mukaan Suomessa on valmistunut noin 2000kpl paikalla valettuja jälkijännitettyjä teräsbetonisiltoja. Tensicon Oy on urakoinut näistä jännitystyöt yli 1400 kohteeseen.

Joitakin referenssikohteita matkan varrelta:

  • Vt3 Hämeenkyrön väylä, Destia, 9 siltaa ja 200 tonnia jännepunosta (2021-2023)

  • E75 Kirri-Tikkakoski, Destia, 12 siltaa ja 200 tonnia punosta (2019 - 2021)

  • E18 Kaarina-Kirismäki, Destia 10 siltaa ja 190 tonnia punosta (2019-2021)

  • Atlantinsilta ja paalulaatta, YIT, 1 silta+paalulaatta ja 130 tonnia punosta (2020)

  • Tärttämäen Silta, GRK, 1 silta ja 200 tonnia punosta (2019)

  • Laitaatsalmen sillat, Destia, 2 siltaa ja 500 tonnia jännepunosta (2017-2019)

  • Tampereen raitiotie, YIT, 6 siltaa ja 120 tonnia punosta (2017-2019)

  • E18 Hamina-Vaalimaa, YIT, 40 siltaa ja 380 tonnia punosta (2014-2018)

TARTUNNALLISTEN JÄNTEIDEN YLEISESITE

TARTUNNALLISTEN JÄNTEIDEN KÄYTTÖSELOSTE (ETA-13/0815)